Customer Relationship Management (CRM) løsninger er blevet et enormt vigtigt forretningsværktøj verden over. Et CRM-system sætter gang i salg og plejer forholdet til jeres kunder. Hvorfor tager jeres salgsteam så ikke første skridt? Fakta er, at de fleste CRM projekter fejler grundet problemer med de organisatoriske strukturer og ikke de teknologiske forandringer.
Et CRM-system er mest effektivt når det bliver integreret af alle i virksomheden. Det er derfor nødvendigt at få alle medarbejdere ombord, og for at det kan lykkes, skal man forstå medarbejdernes tøven omkring brugen det nye CRM. Først når man har fuld forståelse for de bekymringer ens medarbejdere kan have til et nyt CRM, kan man arbejde på at forbedre anvendelsen på tværs af virksomheden.
Herunder er der nogle gode grunde til at de ikke er klar til at benytte platformen:
Alle nye teknologier, uanset hvad det er og hvad det bliver brugt til, har en læringskurve. Det er derfor vigtigt at give jeres teams den rette uddannelse, så de fra starten kan anvende det nye CRM-system problemfrit og effektivt. Ofte anser salgsteamet et management CRM som en forhindring, for at kunne udføre deres opgaver. Uddannelse kan hjælpe dem til at få en fuld forståelse for, hvordan et CRM kan gøre deres job lettere og øge salgstallene. Det er derfor vigtigt at uddannelsen vedrører deres salgsproces, så de kan se, hvordan det kan anvendes i dagligdagen.
Nogle gange, selv når salgsteamet ved hvordan man bruger CRM-systemet, vil de stadig ikke anvende det. Det er ofte fordi det ikke stemmer overens med deres salgsmetodik. Mange CRM-løsninger leveres med forudindstillede processer og funktioner, der muligvis ikke stemmer overens med deres eksisterende arbejdsgang. Derudover kan hver sælger have en bestemt måde at gøre ting på, så forudindstillingerne bliver en hindring og ikke en hjælp. For at undgå dette, skal man altid sørge for at vælge et CRM-system der både er fleksibelt og let at integrere i de nuværende arbejdsprocesser.
Når det kommer til brugbarheden af et CRM-system, så er relevansen af den data der bliver gemt og leveret alfa-omega. Dårlige og / eller forældede data kan være med til at ødelægge og afskrække salgsteamet fra at bruge CRM-systemet. For at bevare dit CRM-systems integritet skal man sørge for, at informationerne opdateres regelmæssigt, at implementere funktioner så al data bliver standardiseret samt sikre at fjernelse af dataduplikering er nemt og tilgængeligt. Man kan derfor overveje at tildele en CRM-manager for at sikre, at systemets data er ajour, relevant og af høj kvalitet.
Alt i alt er kommunikationen den vigtigste del af CRM-systemets effektivitet. Få dit team om bord ved at starte samtalen og skab en atmosfære hvor dit team ikke er bange for at stille spørgsmål og lære det nye system at kende.